Inwestycje minionych tygodni w polskich portach morskich cz. 2
Karen Arnold

Inwestycje minionych tygodni w polskich portach morskich cz. 2

  • Dodał: Adrian Śliwiński
  • Data publikacji: 31.07.2018, 06:00

Kolejna porcja informacji o inwestycjach, wydarzeniach i decyzjach związanych z polskimi portami morskimi.

 

Przeładunki w portach

 

Port morski w Gdańsku pobił kolejny rekord przeładunków - za I półrocze 2018 wynosi on 25 mln ton, czyli o 35% więcej niż w tym samym okresie w roku 2017. Gdynia także notuje wzrosty, co przełożyło się na 11,5 mln ton ładunków, więcej o 11,3% niż rok temu. Taki sam wzrost procentowy wypracował zespół portów Szczecin-Świnoujście, kończąc z wynikiem 14 mln ton. Najdynamiczniej rozwijające się grupy towarów to przede wszystkim surowce takie jak węgiel czy ropa naftowa.

 

DCT Gdańsk

 

W największym polskim terminalu kontenerowym wybrano dostawcę 25 ciągników terminalowych, zostało nim przedsiębiorstwo Cargotec z Finlandii. Dodatkowo terminal zyska nowy tor kolejowy, który powstanie w ramach rozbudowy sieci drogowo-kolejowej prowadzącej do Portu Zewnętrznego. W czerwcu w DCT testowano nowe skanery RTG, bramki RPM oraz "sztucznego psa", wszystkie te systemy mają na celu zbadanie zawartości kontenera bez konieczności otwierania go. Dzięki temu celnicy są w stanie łatwiej namierzyć nielegalny przemyt produktów radioaktywnych, narkotyków, ludzi, papierosów czy materiałów wybuchowych. Wszystkie testy odbywały się w ramach projektu C-BORD.

 

Szczecin-Świnoujście

 

W porcie szczecińskim ogłoszono przetarg na poprawę dostępu do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego, z kolei drugi ważny przetarg dotyczy obu portów i zakłada rozbudowę oraz modernizację infrastruktury technicznej. Dzięki podpisanej przez prezydenta specustawie terminalowej, będzie możliwe szybsze rozbudowanie terminalu LNG oraz położenie zupełnie nowych gazociągów wraz z instalacjami towarzyszącymi w ramach projektu Baltic Pipe. Nowelizacja przepisów zakłada zminimalizowanie tzw. biurokracji, aby wszelkie inwestycje związane z bezpieczeństwem gazowym kraju były realizowane priorytetowo i bez zbędnych opóźnień. Kolejnym ważnym wydarzeniem dla portu w Świnoujściu jest zakończenie prac nad budową jednego z największych europejskich elewatorów zbożowych. Jego pojemność wynosi ponad 110 tys. m3, co przekłada się na możliwość zmagazynowania 85 tys. ton zboża. Koszt inwestycji wyniósł prawie 47 mln złotych i czyni z terminalu OT Port Świnoujście jeden z najbardziej konkurencyjnych terminali zbożowych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego.

 

Police

 

Do portu w Policach wpłynęły dwie oferty na przetarg, w ramach którego ma zostać poprawiona infrastruktura dostępowa poprzez prace pogłębiarskie i budowlane. Obie z nich pochodzą z Holandii, pierwsza opiewa na niemal 23 mln złotych, a druga na prawie 41 mln złotych, oferując jednocześnie krótszy czas realizacji (24 miesiące zamiast 28).

 

Gdańsk

 

Po upływie 11 lat Agencja Rozwoju Przemysłu odkupiła od ukraińskiego inwestora akcje Stoczni Gdańsk oraz GSG Towers. Oznacza to, że dokonano repolonizacji tych przedsiębiorstw, a przed rządem stoi teraz zadanie restrukturyzacji spółek, które zatrudniają prawie 1000 osób, a ich wyniki finansowe są zdecydowanie poniżej oczekiwań. Kwota transakcji nie jest znana, ale szacuje się, że w czasie gdy sprzedawano akcje inwestorom ze wschodu ich wartość oscylowała pomiędzy 300 a 400 mln złotych.

 

Gdynia

 

Od kilku tygodni port gdyński jest na celowniku mediów ogólnopolskich ze względu na pył węglowy, na który uskarżają się mieszkańcy miasta. Podczas przeładunku węgla ilość wytwarzanego pyłu jest tak duża, że mieszkańcy Gdyni muszą codziennie czyścić swoje mieszkania nie tylko na zewnątrz, ale też wewnątrz. Meble czy ubrania można w prosty sposób doprowadzić do porządku, sprawa wygląda o wiele gorzej w przypadku wdychania pyłu przez ludzi, co może prowadzić do rozwoju wielu śmiertelnych chorób. Mieszkańcy domagają się odszkodowań, a przedstawiciele portu i terminali zapewniają, że zostaną podjęte odpowiednie kroki by zminimalizować uciążliwość pracy z węglem. Mowa tu przede wszystkim o zmianie sposobu przemieszczania hałd surowca, a także zakupie specjalnych urządzeń zraszających węgiel.

 

Elbląg

 

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, który ma zapewnić lepszy dostęp do portu w Elblągu jest procesem bardzo skomplikowanym, posiadającym wiele słabych punktów. Jednym z nich jest most na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo. Parę dni temu trafił on na listę programu "Mosty dla Regionów" podpisanego przez premiera Mateusza Morawieckiego, jednak wciąż nie wiadomo jak będzie wyglądał. Obecnie jest to most pontonowy, który w razie potrzeby jest otwierany dla barek i pchaczy lub żaglówek i motorówek. Aby nie stanowił przeszkody dla ewentualnych większych jednostek morskich, które zechciałaby skorzystać z planowanego kanału, powinien być zastąpiony mostem obrotowym lub zwodzonym, chociaż pojawiały się też koncepcje budowy mostu wysokiego, który byłby mostem stałym i znacznie ograniczałby możliwość wpłynięcia do elbląskiego portu.

 

Adrian Śliwiński

Student międzynarodowego transportu i handlu morskiego na Uniwersytecie Gdańskim.