Inwestycje minionych tygodni w polskich portach morskich
Artur Andrzej

Inwestycje minionych tygodni w polskich portach morskich

  • Dodał: Adrian Śliwiński
  • Data publikacji: 14.05.2018, 10:08

W ostatnich tygodniach realizowano lub dopiero ogłaszano przetargi na kolejne intwestycje w polskich portach morskich. Oto krótkie podsumowanie kilku z nich.

 

Elbląg - problemy z dokumentacją środowiskową dla planowanego kanału przez mierzeję

 

11 maja został wydany komunikat, w którym unieważniono przetarg na Opracowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego, wraz z prognozami oddziaływania na środowisko dla wód portowych Elbląga oraz Zalewu Wiślanego. Powodem tej decyzji był brak chętnych do stworzenia powyższej dokumentacji. Może mieć to duży wpływ na datę rozpoczęcia budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także rozbudowę portu w Elblągu i toru podejściowego. Przypomnijmy, rządzący planowali rozpocząć prace na jesień 2018 roku, jednakże duże braki w dokumentacji odnośnie oddziaływania kanału na środowisko, brak analiz ekonomicznych i negatywne opinie między innymi zarządu województwa pomorskiego, oddalają przewidywany termin zainicjowania budowy.

 

Szczecin - pięć ofert na pogłębianie toru wodnego

 

10 maja podano informację z otwarcia ofert na Zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich, w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin, do głębokości 12,5 m. Do przetargu stanęły 3 konsorcja, 1 przedsiębiorstwo i 1 grupa dwóch wspólników. Planowana kwota, jaka miała zostać przeznaczona na pogłębienie toru, to 1,171 mld złotych, co znacznie odbiega od tych zaoferowanych przez przedsiębiorstwa. Najniższa przedstawiona kwota to 1,336 mld złotych od wspólników z Belgii i Holandii, każda z pozostałych czterech ofert opiewa na ponad 1,7 mld złotych (1,171 mld, 1,722 mld, 1,742 mld i 1,768 mld). Prawdopodobnie zostanie wybrana najtańsza oferta, a brakujące środki zostaną pozyskane z innych źródeł finansowania. Trzeba zaznaczyć, że jest to bardzo ważna i wyczekiwana od dawna inwestycja dla portu szczecińskiego, który chce przyjmować statki o większym zanurzeniu.

 

Świnoujście - trzy oferty na opracowanie dokumentacji budowy nabrzeży

 

5 kwietnia ogłoszono, jakie oferty wpłynęły na przetarg zadania polegającego na opracowaniu studium wykonalności i dokumentacji projektowo-kosztorysowej Budowa nabrzeży głębokowodnych w porcie w Świnoujściu. Środki przeznaczone na tę inwestycję to 4 miliony 498 tysięcy złotych. Najtańszą ofertę złożyła spółka z Poznania (1,076 mln), następnie spółka z Gdańska (1,513 mln), a najdroższą gdańsko-gdyńskie konsorcjum, na kwotę 2,329 mln złotych. Inwestycja ta jest ściśle powiązana z pogłębianiem toru wodnego do Szczecina, bowiem będzie miała identyczną głębokość. Oba projekty finansowane są ze środków unijnych.

 

Gdynia - powstaje obrotnica

 

Cały czas trwają prace nad powiększeniem obrotnicy (miejsce na wodzie służące obracaniu statków) w porcie Gdynia. Nowa konstrukcja pozwoli na manewry ponad 400 metrowym jednostkom. Równoległe prowadzone będą też prace nad powiększeniem głębokości toru wodnego i kilku basenów portowych aż do 15,5 metra. Dzięki temu Gdynia może stać się atrakcyjnym portem dla jednostek płynących z Azji lub Ameryki Północnej.

 

Gdańsk - kolejny port, w którym będą trwały prace nad torem wodnym

 

Jedną z największych inwestycji ostatniego czasu w Gdańsku jest plan pogłębienia i poszerzenia toru wodnego do Portu Północnego. Pozwoli to na utworzenie dwukierunkowego toru wodnego, o szerokości 600 metrów i głębokości 18 metrów (z obecnych 350 metrów i 17,5 metrów). Usprawni to ruch statków w porcie, które będą mogły jednocześnie wchodzić, jak i wychodzić z części północnej. Koszt wykonania takiego przedsięwzięcia to 170 milionów złotych. Urobek, który zostanie wydobyty z dna morza może być przeznaczony na poszerzanie plaż miejskich lub budowę wyspy dla fok w okolicach ujścia Wisły.

 

Adrian Śliwiński

Student międzynarodowego transportu i handlu morskiego na Uniwersytecie Gdańskim.